Hjernetumorer hos hunde, genetik og diagnostik

Projektnavn: Hjernetumorer hos hunde, genetik og diagnostik.
Patienter til studiet: Til projektet inkluderes 20 hunde med styrket mistanke om hjernetumorer, hvor ejer har truffet den svære beslutning om aflivning. Hundene vil i forbindelse med aflivning få taget en blodprøve, og de vil efter aflivning få udtaget rygmarvsvæske, en biopsi af tumoren og en muskelbiopsi. Herefter vil de kunne kremeres, enten med eller uden urne, afhængigt af ejers ønske.

Formål med projektet:

Når en hund rammes af en hjernetumor, kan sygdommen komme til udtryk ved flere forskellige kliniske tegn, afhængigt af hvilken type tumor hunden lider af, og hvor i hjernen tumoren sidder.
Når en hund mistænkes for at lide af en hjernetumor, vil den få foretaget en grundig klinisk og neurologisk undersøgelse, samt få taget en række blodprøver. Disse undersøgelser har til formål at bestemme, om hundens problem stammer fra hjernen eller ej, altså om problemet er af intrakraniel eller ekstrakraniel oprindelse. Hvis ekstrakranielle årsager til hundens problem kan udelukkes, vil næste skridt i udredningsprocessen være en MR- eller CT-scanning af hjernen. På denne vil man i mange tilfælde kunne identificere strukturelle forandringer i hjernevævet, som kan indikere, at hundens problem er er forsaget af en hjernetumor. Dog kræves en biopsi, hvis der skal stilles en endelig diagnose, hvilket ofte fravælges, og en sikker diagnose stilles derfor først efter aflivning.

På Universitetshospitalet for Familiedyr forsker vi netop nu i, om man med en blod- eller rygmarvsvæskeprøve kan karakterisere hjernetumorer hos hunde, og dermed potentielt gøre vejen fra mistanke til diagnose kortere.

DNA fra tumor-celler kan findes i kropsvæsker:
Når en tumorcelle dør, udskiller den små DNA-fragmenter til bl.a. blodbanen. Disse DNA-fragmenter, såkaldt cirkulerende tumor DNA (ctDNA), har de seneste år vakt massiv interesse inden for kræftforskningen. Da ctDNA direkte afspejler tumorens arvemasse, er håbet, at man i fremtiden vil kunne bruge ctDNA som markør til diagnostik og monitorering af kræftpatienter. Fænomenet kaldes en ’flydende biopsi’, og kan potentielt gøre en forskel for patienter med tumorer, der er vanskelige at bioptere på traditionel vis.

Om forskningsprojektet:
I dette projekt undersøges det, hvilke mutationer i arvematerialet der driver udviklingen af forskellige hjernetumorer hos hunde. Til dette formål anvendes hel-exom sekventering af både tumorvæv og rask referencevæv. Det undersøges desuden, om tumor-specifikke mutationer kan genfindes i blod og rygmarvsvæske ved ddPCR.

Hunde som deltager i projektet forventes at bidrage med vigtig ny viden til kræftforskningen, som potentielt vil kunne gøre en forskel for både hunde og mennesker med hjernetumorer i fremtiden.<\p>

Projektperiode: Oktober 2019 – oktober 2022
Samarbejdspartnere: Projektet er et Ph.d.-projekt på Københavns Universitet, Institut for Klinisk Veterinærmedicin, som udføres som en del af et forskningssamarbejde med University of Cambridge og Wellcome Trust Sanger Institute.

Kontaktinformation:

Monica Nielsen, Dyrlæge, Ph.d.-studerende