2. januar 2015

Siriuspatruljen

Siriuspatruljen i Nordøst-Grønland

SiriuspatruljenHvert år får Universitetshospitalet for Familiedyr besøg af nogle lidt anderledes studerende end vi normalt er vandt til - nemlig soldater fra forsvaret!

I Nordøst-Grønland – ét af jordens mest afsidesliggende områder – foretager den danske hundeslæde-patrulje, Siriuspatruljen, langdistance patruljeringer for at opretholde Danmarks suverænitet og overvåge det store, uberørte naturområde. Området deles op i forskellige ruter på mellem 3 og 4000 km og hver rute tilbagelægges af én slæde, to mand og 12 hunde. Turene tager op til 4 måneder, hvor soldater og hunde stort set ingen kontakt har til omverden.

Hvert år udvælges 7 unge soldater som skal igennem et halvt års Forskole-træning inden de kan sendes afsted til Grønland og den krævende og barske opgave. En del af denne Forskole-undervisning foregår på Universitetshospitalet for Familiedyr, idet soldaterne naturligvis er nødt til at vide, hvordan man skal forholde sig, hvis én af hundene kommer til skade undervejs på turen.

På et intenst kursus lærer vores dyrlæger soldaterne hvordan man omgås hundene, undersøger dem helbredsmæssigt og behandler dem, hvis de skulle blive syge eller komme til skade. Al behandlingen sker i nøje samarbejde med Forsvarets egne dyrlæger, som soldaterne kan komme i radiokontakt med døgnet rundt.

Da det kun er uddannede dyrlæger der må behandle og operere syge dyr, er der givet en lovmæssig dispensation, så soldaterne selv kan få lov til at bedøve, give indsprøjtninger og sy sår og andre skader. Men det kræver altså at de gennemgår en grundig uddannelse – og det får de så her på Universitetshospitalet!