16. februar 2021

Fransk hjerteorm har gode vilkår

Fransk hjerteorm i vækst?

Igen I år har vores dyrlæger på Universitetshospitalet for Familiedyr set et højere antal tilfælde af infektioner med Fransk hjerteorm hos hund end normalt. Årsagen kender vi ikke, men da infektionen smitter gennem snegle er det nærliggende at tro, at sidste års milde vinter har givet snegle ekstra gode betingelser og dermed øget smitterisikoen for hundene. Samtidig er rævebestanden i Hovedstadsområdet i fremgang hvilket yderligere øger smitterisikoen, da rævene også kan blive smittet med fransk hjerteorm.

Som hundeejer skal man være særligt opmærksom hvis ens hund begynder at hoste, rømmer sig eller bliver træt, da det er de hyppigste symptomer fra de smittede hunde. Hvis du vil vide mere om denne infektion kan du se indslaget fra TV2 Lorry hvor dyrlæge Jakob Willesen fra Universitetshospitalet for Familiedyr og Dyrlæge Stig Feldballe fra Skovlunde-Herlev dyreklinik fortæller nærmere.

Du kan også læse mere om Fransk hjerteorm hos hund via vores hjemmeside eller Universitetshospitalet for Familiedyrs Facebook.