16. maj 2012

Forskning i apopleksi

Forskning i apopleksi hos hunde til gavn for dyr og mennesker

Apopleksi (blodprop i hjernen) er en af de hyppigste årsager til dødsfald blandt mennesker verden over. Hos overlevende patienter er apopleksi ofte årsag til svære fysiske og mentale handicaps.

Ligesom mennesker kan hunde også rammes af naturligt opstået blodprop i hjernen. Når det sker, vil man ofte se symptomer, som dem man kender hos mennesker, f.eks. lammelser og krampeanfald. Hundens hjerne og karforsyning har stor lighed med den menneskelige hjernes anatomi, og vi har i et tidligere forskningsprojekt kunnet påvise mange ligheder i forhold til hvilke dele af hjernen, som beskadiges ved den akutte blodprop.

Formålet med dette forskningsprojekt er at indhente mere viden om de læsioner, der opstår i hjernen hos hunde, som rammes af blodprop i hjernen. Gennem dette arbejde er det vores håb, at vi kan medvirke til at afsløre sygdomsmekanismer, som er tilgængelige for nye behandlingsmetoder, og på den måde at kunne hjælpe hunde og mennesker med blodpropper i hjernen til et bedre liv i fremtiden.

Projektet er finansieret af det Fri Forskningsråd og ledes af professor, dyrlæge Mette Berendt og postdoc, dyrlæge Hanne Gredal, Institut for Klinisk Veterinærvidenskab, Københavns Universitet.